Reis verslag Franse Alpen

Heb je een leuk verhaal m.b.t. een rit, publiceer 'm hier!
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Toine Krahmer
Starter
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Reis verslag Franse Alpen

Berichtdoor Toine Krahmer » 16 sep 2008 21:22

Reisverslag weekje vakantie zuid Frankrijk

Zondag 31 augustus:
Om 8 uur vertrekken wij vanuit Merkelbeek. Even voorstellen: mijn goede vriend Jos (op de GS) en ik (Toine) op de Pan
Afbeelding
De route voor vandaag bestaat enkel en alleen uit snelweg. Eindpunt voor deze dag is Annecy, totaal 800 kilometer asfalt. Langer overigens dan in eerste instantie gepland. De eerste pauze nemen we in Luxemburg, waar we meteen onze motoren aftanken. We vervolgen onze weg via de payage en rond 18 uur arriveren we bij het (later) geplande eindpunt.
Afbeelding
In Annecy willen we een hotel zoeken om te overnachten, maar het massatoerisme bevalt ons niet en we besluiten om buiten Annecy in een rustiger plaatsje aan het meer een hotel te zoeken. Uiteindelijk vinden we in Menthon-Saint-Bernard een B&B hotel op loopafstand van het meer van Annecy, waar wij ’s avonds heerlijk hebben zitten genieten van de ambiance. Overigens wel spijt dat er geen bezoekje aan deze mooie stad afkon, maar het is een kwestie van prioriteiten.

Maandag 1 september:
Na het typisch en alom bekende petit déjeuner zijn we begonnen aan de Route des Grandes Alpes.
Afbeelding
Afgelopen nacht is er een beetje neerslag gevallen. De wegen zijn nog nat en de bergen gaan hier en daar nog verscholen onder de wolken.
Afbeelding
De eerste col die we passeren is de Col des Aravis op 1.487 meter hoogte.
Afbeelding
We vervolgen onze weg via de Col des Saisies en de Cormet de Roselend, een schitterende route waar we tal van mooie plaatjes geschoten hebben.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk komen we aan de top van de Col de L’Iseran die met 2.770 meter de op één na hoogste en berijdbare col van de Grandes Alpes is. Tenminste als wij goed geïnformeerd zijn.
Afbeelding
Boven op de col genieten we van een prachtig uitzicht. Het is alsof je op het dak van de wereld staat. De rit gaat verder naar de Col du Glandon en Col de la Croix de Fer. We rijden nog door tot Villarembert waar we een klein hotelletje hebben gevonden. Nagenietend van de vele indrukwekkende vergezichten, een lekker dorstlessend biertje en later op de avond van een diner vergezeld van een pichet vin du patron.

Dinsdag 2 september:
Afbeelding
Via de D78 rijden we richting de Col du Telegraph. Na een leuk stopplekje te hebben gevonden met uitzicht over een stuwmeer zetten we koers naar de Galibier. Sinds gisteren rijd ik al met een ontzettend grote grijns van oor tot oor op mijn gezicht. Toen ik aan de klim van de Galibier begon kon ik bijna in mijn eigen oren bijten zo groot werd mijn grijns.
Afbeelding
Tjongejonge wat een mooie berg is dit, fantastische bochten en wat een mooie natuur.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Aan het eind van de Galibier gaan we rechtsaf via de Lautaret richting Alpes d’Huez. Met zijn 1.860 meter behoort Alpes D’Huez niet tot de hoogste cols, maar hij is wel stijl. Zeker aan de voet. Je krijgt ontzettend veel respect voor al die wielrenner, zowel profs als goedwillende amateurs die deze berg omhoog fietsen. Dit kost enorm veel kracht. Mart Smeets zei in zijn commentaar bij de touretappe van dit jaar: “Wanneer je hier te hard aan je stuur trekt dan kieper je achterover!” Een beetje overdreven natuurlijk, maar het is wel een prima verwoording van het stijgingspercentage van deze col. In bochtje nummer 7, de fameuze Hollandse bocht, nemen we natuurlijk een foto.
Afbeelding
Op deze plek moet je uiteraard in iets oranjekleurigs aanhebben, het is immers “onze” Nederlandse bocht.
Afbeelding
Wat mij verbaasde is dat bijna alle motorrijders dezelfde weg naar beneden rijden als ze eenmaal de top van de Alpers d’Huez hebben bereikt, namelijk dezelfde weg terug. DOM! Je kunt namelijk ook aan de andere kant naar beneden via de Col de Sarenne, GEWELDIG!
Afbeelding
De Col de Sarenne is een lappendeken van asfalt met veel kuilen en hobbels en een fascinerend uitzicht.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Een paar ploffende Harleys begonnen gelijktijdig met ons aan de afdaling en reden achter ons aan, maar na een paar honderd meter toen wij stopten voor een foto, zag en hoorde ik ze al niet meer achter ons rijden. Ik vermoed dat ze na de eerste hobbelige meters 180 graden zijn gedraaid, ze waren waarschijnlijk bang dat al hun schroefjes en boutjes los zouden rammelen op dit wegdek.
Afbeelding
Onderaan de Col de Sarenne komen we weer uit bij het meertje en via de Lauraret en de N91 geven we flink gas richting Briancon waar we aan de klim van de Col D’Izoard beginnen.
Afbeelding
Ook dit is weer een col die in mijn geheugen blijft staan. De klim begint met enkele mooie bochten waar je de motor lekker van links naar rechts kunt werpen. Vervolgens komen de hairpins die je naar de top van de col leiden.
Afbeelding Afbeelding
De afdaling van de D’Izoard is eveneens prachtig. De puntige rotsen in het landschap zouden zo als decor kunnen dienen in een Winnetou-film, ontzettend mooi.
Afbeelding
De rit gaat verder via de Gorges du Guil en de D902 richting Vars waar we weer een leuk hotelletje hebben gevonden.
Afbeelding Afbeelding
Op onderstaande foto is duidelijk te zien hoe gemoedelijk de fransen hier leven. Opa zit in het zonnetje te genieten van zijn oude dag, zijn dochter en kleindochter treden op als ware gastvrouwen. Ik zit al uitgebreid te genieten van het verdiende biertje en bij te komen in het zonnetje van een loodzware dag in de stoel op het terras.
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag 3 september:
Vanaf het vertrek bij ons hotel konden we meteen aan de klim van de Col de Vars beginnen. Niets groots, wel leuk Even later arriveren we in Jausiers waar men nog steeds in de ban is van de Tour de France.
Afbeelding
We vullen hier onze tank en zetten koers naar de uitsmijter van de dag, de Bonette.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Boven op de top genieten we weer van het geweldige uitzicht over de bergen. Tot mijn grote verbazing kom ik daar mijn tuinman tegen! Hij wist dat ik een weekje weg was. Zonder het mij te vragen heeft hij de sleutels van mijn Ferrari genomen om met deze bolide naar de top van de Bonette te rijden.
Afbeelding
Hij sloeg meteen op de vlucht toen hij mij zag….
Jos stopt heel erg veel tijdens de beklimming en afdaling. Foto’s maken. Over de 50 kilometer lengte van de klim en afdaling van “de la Bonette” hebben we meer dan 2 uur gedaan en liggen daardoor behoorlijk achter op schema. Echter bij thuiskomst ben je daar heel erg blij. Schitterende herinneringen. Volgende keer maken wij ook niet meer van die lange etappes. 250 kilometer maximaal per dag is goed te doen en zo krijg je voldoende tijd om ook andere dingen te doen tijdens de dagetappe.
Afbeelding
Gelukkig konden we daarna via de D2205 flink doorrijden om de verloren tijd een beetje goed te maken. Aan het eind van de D2205 maken we een hele scherpe draai naar rechts om aan de Col de Couillole te beginnen.
Afbeelding Afbeelding
De klim naar de top gaat over een bijzonder mooi smal slingerweggetje. De afdaling was minder fraai, maar oké het kan natuurlijk niet altijd even mooi zijn. Via de mooie col de la Cayole rijden we terug naar het noorden.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Halverwege de klim begint het behoorlijk te regenen en trekken we bij een restaurantje onze regenpakken aan. Toen de ergste regen voorbij was vervolgden we onze weg over de Cayole. Via de col D’Allos en de col de la Michel dalen we weer naar het zuiden. In Castellane zoeken we een hotel voor 2 overnachtingen.
Afbeelding
Onze hotelkamer biedt uitzicht op een grote rots met een kapelletje boven op de top.

Donderdag 4 september:
Voor vandaag hebben we een route uitgezet van 375 kilometer die start en eindigt in Castellane, een behoorlijk zware rit dus. Om 8 uur zitten we reeds op onze motoren en vertrekken naar de Gorges du Verdon. De D952 naar de gorges is betoverend mooi, we rijden tussen immens grote rotswanden die soms over het wegdek heen hangen.
Afbeelding Afbeelding
We slaan links af op de D23, een smalle eenrichtingsweg met een aantal leuke haarspeldbochten die uiteindelijk weer uitkomt op de D952. Ik vraag me af hoe mooi de gorges wel moeten zijn als het hier al zo prachtig is. Telkens kijk je honderden meters diep naar beneden waar je de blauwkleurige Verdon ziet stromen.
Afbeelding
Maar wanneer gaat die weg nu eindelijk eens naar beneden? Na een uurtje rijden zijn we al op het meest westelijke punt gearriveerd en draaien we weer naar het oosten. We zijn inmiddels wel behoorlijk gedaald, maar zien alleen een mooi meertje ver van de gorges gelegen.
Afbeelding
Al met al is deze alom bekende gorge ons tegengevallen. Wel de naam, maar voor ons niet de faam. Er zijn vele gorges die mijn inziens vele male spectaculairder zijn. Via de D19 en D71 rijden we weer richting oosten. Ook deze wegen liggen honderden meters boven de Verdon. In een klein, echte franse sfeer uitstralend, dorpje nemen we even een koffiepauze.
MG]http://i38.tinypic.com/k9bev.jpg[/IMG]
We draaien het gas flink open om de gorges du Verdon achter ons te laten. Na een uurtje flink gassen over een gedeelte van de N85 alias Route Napoleon, rijden we via de Col de la Sine naar Thorenc. In Thorenc rijden we over een fantastische weg, de D10, waar we vrijwel geen auto of motor gezien hebben. Wanneer je hier ooit in de buurt komt is dit zeker een aanrader.
Afbeelding
Bij Le Mas wordt de weg heel smal. Met de auto wil je hier niet rijden want de weg is op sommige stukken zo smal dat je als automobilist een probleem hebt wanneer er een tegenligger nadert. Met de motor is het hier geweldig rijden.
Mooie haarspeldbochten afgewisseld door leuke haakse bochten en constant een prachtig uitzicht over mooie natuur.
Zodra we weer een de bewoonde wereld terecht komen pauzeren we even om te eten. Na de lunch gaat het verder richting de gorges de Daluis en de gorges du Cians.
Afbeelding
Afbeelding
Beiden kenmerken zich door hun roodkleurige rotswanden.
Wanneer we om 18 uur weer arriveren in Castellane genieten we van een welverdiend groot glas bier voor Jos. Ik ga meer op de Frane toer en heb een lekkere Pastis. We realiseren ons dat 375 kilometer eigenlijk teveel is om in één dag te rijden, wat onze pijnlijke billen kunnen bevestigen.

Vrijdag 5 september:
Na de vermoeiende dag van gisteren hebben we vandaag een relaxte rit op het programma staan, geen zware cols. Vanuit Castellane rijden we via een stukje Route Napoleon tot even voorbij Digne les Bains. Daar verlaten we de Nationale en rijden we over een leuk klein pasje.
Afbeelding Afbeelding
Maar de weg kan groot zijn of klein. Onderhoud moet gepleegd worden wat resulteert in een verplichte pauze van 3 kwartier omdat een asfaltmachine de weg verspert.
Afbeelding
De mooie Française die in dit mannenwereldje de leiding had over dit project, heeft gezien haar kraakheldere witte broek geen zin om zich vuil te maken.
Afbeelding
Terwijl we wachten totdat we verder kunnen rijden raken wij in gesprek met een Duitser die dit jaar voor het eerst zonder zijn vrouw er op uit is met zijn 6 cylinder bankstel. Zij wilde niet meer.
Afbeelding
Doorrijden en via de N85 even voorbij Gap naar links en nemen we nog een kleine col, de col du Noyer. Een schitterende op één na laatste uitsmijter.
Afbeelding
Na deze col passeren we alleen nog maar kleine dorpjes van 5 huizen, 3 mesthopen en een kerk. Het stuwmeer Serre Poncon is voorlopig het laatste hoogtepunt langs deze weg.
Afbeelding
Het laatste colletje voor deze dag is de col de Menée. De col de Menée gaat niet boven de boomgrens, maar is fantastisch om te rijden. De klim gaat door een bos over 7 kilometer nieuw asfalt met alleen maar haakse bochten die zich kort achterelkaar opvolgen, waar je je motor constant van links naar rechts kunt werpen. In mijn enthousiasme ben ik helemaal vergeten te stoppen om een foto te nemen van dit mooie weggetje.
Afbeelding Afbeelding
Na de afdaling rijden we door tot in Die, waar we midden in het centrum een B&B hotel vinden. Die is bekend van de Clairette, mouserende wijn die geen Champagne meer mag heten. Volgens ons heb je het daar dan ook mee gehad, want veel meer heeft het dorp ook niet te bieden.

Zaterdag 6 september:
Voor vandaag hadden we nog een mooie route gepland. Ten noorden van Die liggen ook heel mooie gorges, maar vanwege de zeer slechte weersvoorspelling hebben we wijselijk besloten om een dag eerder dan gepland naar huis te rijden. Op weg richting de snelweg werd de lucht steeds donkerder. Vlak voor de snelweg trokken we ons regenpak aan omdat in de verte de lucht echt helemaal zwart kleurde. Na 5 minuten snelweg kwam de regen met bakken uit de lucht vallen. Tot aan Nancy hebben we alleen maar regen gehad. Na een loodzware terugreis plofte ik thuis om 20.30 uur doodvermoeid neer op de bank.

Hoewel de laatste dag nu niet dat was wat gepland stond, heeft deze reis veel prachtige indrukken achtergelaten. En met dank aan mijn reisgenoot, maar vooral vriend Jos kan ik heel veel teruggenieten van veel prachtige momenten, herinneringen, maar vooral mooie foto’s.

STXrider
Forever-Panforummer

Berichtdoor STXrider » 17 sep 2008 15:30

Mooi, en leuk overzicht! :D
~exit ST1300A 2005-106.850km~ ~ST1300A 9-2010 - 103.500km
Stuurverhoging Helibar~handvatverwarming~Migselsteun~Radiatorscherm~Mudguard~Hyperpro V+A~witte knippers

Tripy 2~Garmin Cx276 3.4~CN NT2018.20~Motorkaart BeNeLux+DACH v2.10~roadbook~

panmanbos
Starter
Contacteer:

Berichtdoor panmanbos » 17 sep 2008 19:08

prachtig verslag van de mooiste motortoer van europa ik heb hem al 3 keer gereden en krijg er geen genoeg van.
wat ook een aan rader is om een stukje italië mee te pikken b.v. na de bonette of isola 2000.
grappig detail jou kenteken is bijna qua letters gelijk aan de mijne n.m.l. mj-lg-23
om de verdon goed te zien kun je een kano huren daar beneden is het alleen voor wandelaars

thx Theo 8)

guussetz
Newbe-Panforummer

Berichtdoor guussetz » 17 sep 2008 21:51

Heel mooi verslag van een prachtige tocht........Kun je lang van nagenieten.......... :lol:
Groet, Guus

Terug naar “Verslagen Toerritten / Reizen”